Samookaleczanie

Czasem, gdy pojawiają się silne i trudne emocje, niektórzy zadają sobie ból - na przykład tnąc się, drapiąc, gryząc, przypalając lub uderzając. Być może wydaje Ci się, że to jedyny sposób, by poradzić sobie z problemem, poczuć cokolwiek, odzyskać kontrolę nad sytuacją lub ukarać się za to, co się wydarzyło. 

Nie jest to prawda.

Dowiedz się, co możesz zrobić:

  • Pamiętaj, że emocje to ludzka rzecz. Nie są złe, nie są powodem do wstydu, a nawet te najbardziej gwałtowne można okazać w bezpieczny i akceptowalny sposób. Płacz pomaga pozbywać się bólu i przynosi ulgę, nie jest oznaką słabości, niezależnie od Twojej płci i tego, co może mówić Twoje otoczenie!
  • Jeśli ktoś Cię zdenerwował, masz prawo czuć złość na drugą osobę i powiedzieć jej o tym. Nazwij jej zachowanie i powiedz o swoich uczuciach, np. "Było mi przykro przez to jak się dzisiaj zachowałeś, ponieważ...".
  • Gdy czujesz, że wzbierają w Tobie bardzo gwałtowne uczucia, pozbądź się ich krzycząc w poduszkę, uderzając w nią pięściami, bazgrając na kartce papieru, drąc stare gazety, ćwicząc intensywnie (np. bieganie) lub biorąc zimny prysznic. 
  • Naucz się relaksować. Mocno napinaj wszystkie mięśnie i powoli je rozluźniaj. Wdychaj powietrze nosem i wypuszczaj ustami, tak jak przy zdmuchiwaniu świecy. Wyobrażaj sobie, że jesteś w miejscu, w którym umiesz radzić sobie ze wszystkimi problemami.
  • W chwilach, gdy zaczynasz mieć negatywne myśli na swój temat, zgromadź przy sobie rzeczy, które przywołują pozytywne uczucia. Może być to playlista z ulubionymi piosenkami, motywujące obrazki i cytaty, ulubiony pluszak, czekolada, zdjęcia i przedmioty które przypominają Ci o bliskich. Możesz odwrócić uwagę od złych myśli zajmując się swoim hobby albo sprzątaniem pokoju.
  • Porozmawiaj z zaufanym dorosłym, np. rodzicem, członkiem rodziny, nauczycielem lub pedagogiem szkolnym. Upewnij się, że jest to osoba na której możesz polegać, np. pomogła Ci w przeszłości lub zawsze znajduje czas, by Cię wysłuchać. 
  • Jeśli nie jesteś w stanie przerwać samookaleczania lub słyszysz głosy, które nakazują Ci się ranić, należy zwrócić się o pomoc do lekarza psychiatry lub psychoterapeuty. Specjalista nie będzie Cię oceniał i wysłucha Cię. Pomoże określić przyczyny dla których reagujesz w taki sposób oraz zaleci odpowiednie leczenie, które sprawi, że poczujesz się lepiej. Wizyta u lekarza lub psychoterapeuty wymaga zgody Twojego rodzica lub opiekuna prawnego.
  • Jeśli Twoje zdrowie i życie są w niebezpieczeństwie, koniecznie skontaktuj się z policją pod numerem 112 lub 997 i daj znać zaufanym bliskim.
  • Nie ma w Twoim otoczeniu nikogo wartego zaufania, a potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń na numer 116 111 lub napisz wiadomość. Anonimowo otrzymasz pomoc w każdej sprawie.