Hejt w sieci

Zdarzyło Ci się być świadkiem lub odbiorcą wypowiedzi które nie służyły niczemu innemu, niż wyrażeniu pogardy i nienawiści?

Negatywne komentarze mogą wywołać smutek, a także sprawić, że zaczynamy w nie wierzyć i tracimy pewność siebie i przekonanie o własnych możliwościach. Zobacz, jak sobie z tym radzić:

  • Nie bierz wypowiedzi hejtera do siebie. Taka osoba zazwyczaj nic o Tobie nie wie, ocenia coś powierzchownie lub przeinacza fakty, by dowieść swoich racji. W rzeczywistości jej wypowiedzi są jedynie przejawem jej własnej złości. Pisanie czegoś "przez ekran komputera" jest dla niej także o wiele łatwiejsze, niż powiedzenie Ci tego prosto w oczy. 
  • Niektórzy hejterzy to po prostu trolle, dlatego najskuteczniejszą metodą obrony przed ich działaniami jest ignorowanie, w myśl zasady "nie karmić trolla". Dowiedz się więcej o radzeniu sobie z trollowaniem.
  • Jeśli czujesz się pewnie, spróbuj zareagować na wypowiedzi hejtera dowcipnie i łagodnie. Unikaj odpowiadania złością na złość, nie wyzywaj i nie używaj równie obraźliwych określeń, ponieważ przynosi to odwrotny skutek i szkodzi przede wszystkim Twojemu samopoczuciu. Możesz zamiast tego np. przytakiwać do znudzenia lub wstawiać zabawne i pozytywne emotki, pokazując że masz dystans do słów prowokatora. 
  • Jeśli hejterzy sprawiają, że czujesz się źle, odetnij się od nich. Zablokuj ich profile na portalach społecznościowych, na czacie skorzystaj z opcji Ignoruj użytkownika. Poproś administratora by zbanował użytkowników lub usunął wulgarne komentarze na Twój temat (np. na blogu). Zmień ustawienia prywatności na portalach społecznościowych, np. ukryj swoje profile lub ogranicz widoczność.
  • Hejterzy zdenerwowali Cię tak bardzo, że chce Ci się płakać lub masz ochotę uderzyć kogoś ze złości? Zrób półgodzinną przerwę od świata online i zajmij się czymś przyjemnym dla siebie. Posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, potańcz lub idź na spacer. 
  • Porozmawiaj o z zaufaną osobą, np. rodzicem, członkiem rodziny, przyjacielem, nauczycielem lub pedagogiem szkolnym. Nie zostawaj z negatywnymi emocjami w samotności.
  • Czasem hejt w sieci wiąże się z nękaniem lub stalkingiem. Dowiedz się więcej o tych problemach.
  • Nie ma w Twoim otoczeniu nikogo wartego zaufania, a potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń na numer 116 111 lub napisz wiadomość. Anonimowo otrzymasz pomoc w każdej sprawie.